Eddigi témajavasatok

A Módszertani Mesék sorozat keretében többször és többen ajánlottak már a résztvevők figyelmébe kutatásra érdemes témákat, ezeket gyűjtöttük most össze Nektek időrendi sorrendben. Feltüntettük az ajánlót is – bátran keressétek meg bármelyiküket , ha felkeltette az érdeklődéseteket egy (vagy több 🙂 ) témája.

Szabóné dr. Szitányi Judit

  • Fogalomalkotás, fogalmak kialakítása
    1. Alapfogalomként, definíció nélkül használt kifejezések (pl. páros szám) és az azokra épülő axiómarendszer időbeli változása – vizsgálat és azon definíciók megtalálása, amik illeszkednek az axiómarendszerbe, de a lehető legpontosabbak
    2. Eszközök a fogalomalkotásban
      1. 1 fogalom alakulásának végigkövetése a hozzá kacsolódó eszközök mentén
      2. Új eszköz kitalálása és kipróbálása tanítási szituációban
  • Eljárások megtanítása – algoritmikus gondolkodás témái – megértés fontosságának tanulmányozása pl. fejszámolás, írásbeli műveletek vagy egyenletmegoldás terén
  • Összefüggések megtanítása
    • Szöveggel adott problémák témaköre – mit tegyünk, ha nem látja meg a felhasználandó összefüggést?

Rózsahegyiné dr. Vásárhelyi Éva

  • Módszertani elemzés az alábbiak egyikéről:
    1. Tanulók fejlettségi szintjének felmérése
    2. Külső feltételek vizsgálata
    3. Rövid- és hosszú távú hatások elkülönítése
  • Már készen levő tananyag, módszer, eszköz vizsgálata
    • Egy adott fogalmat hányszor definiálunk újra az idő folyamán? – Létezik-e olyan felépítése a témakörnek, hogy egyszer se kelljen?
  • Elkészíteni egy feladatsorozatot, stratégiát stb. és méréssel, esettanulmánnyal ellenőrizni a hatékonyságát
    •  feladatlap összeállítása az optimális aktiválás jegyében

dr. Ambrus Gabriella

  • Alsó tagozat-felső tagozat ill. felső tagozat-középiskola közti átmenet pl. feladatok különböző szintű megoldásai
  • Problémamegoldás tanítása
  • Valós tartalmú feladatok, modellezési feladatok és a problémamegoldás kapcsolata
  • A gyakorlás módszertanának kérdései

dr. Fried Katalin

  • Hol „siklik ki”?
    1. Adott témát egyszer felvetünk, majd nem folytatunk, vagy teljesen máshogy
    2. Fogalomépítés hibái – valójában nem épül egymásra
    3. Spiralitás megtörése
  • Egy dolog részletes végigkövetése pl. számfogalom bővítése (hogyan lehet legjobban)

dr. Korándi József

  • A tananyag felépítése és az életkori/pszichológiai sajátosságok közötti viszony