A Módszertani Mesék sorozat keretében többször és többen ajánlottak már a résztvevők figyelmébe kutatásra érdemes témákat, ezeket gyűjtöttük most össze Nektek időrendi sorrendben. Feltüntettük az ajánlót is – bátran keressétek meg bármelyiküket , ha felkeltette az érdeklődéseteket egy (vagy több 🙂 ) témája.
Szabóné dr. Szitányi Judit
- Fogalomalkotás, fogalmak kialakítása
- Alapfogalomként, definíció nélkül használt kifejezések (pl. páros szám) és az azokra épülő axiómarendszer időbeli változása – vizsgálat és azon definíciók megtalálása, amik illeszkednek az axiómarendszerbe, de a lehető legpontosabbak
- Eszközök a fogalomalkotásban
- 1 fogalom alakulásának végigkövetése a hozzá kacsolódó eszközök mentén
- Új eszköz kitalálása és kipróbálása tanítási szituációban
- Eljárások megtanítása – algoritmikus gondolkodás témái – megértés fontosságának tanulmányozása pl. fejszámolás, írásbeli műveletek vagy egyenletmegoldás terén
- Összefüggések megtanítása
- Szöveggel adott problémák témaköre – mit tegyünk, ha nem látja meg a felhasználandó összefüggést?
Rózsahegyiné dr. Vásárhelyi Éva
- Módszertani elemzés az alábbiak egyikéről:
- Tanulók fejlettségi szintjének felmérése
- Külső feltételek vizsgálata
- Rövid- és hosszú távú hatások elkülönítése
- Már készen levő tananyag, módszer, eszköz vizsgálata
- Egy adott fogalmat hányszor definiálunk újra az idő folyamán? – Létezik-e olyan felépítése a témakörnek, hogy egyszer se kelljen?
- Elkészíteni egy feladatsorozatot, stratégiát stb. és méréssel, esettanulmánnyal ellenőrizni a hatékonyságát
- feladatlap összeállítása az optimális aktiválás jegyében
dr. Ambrus Gabriella
- Alsó tagozat-felső tagozat ill. felső tagozat-középiskola közti átmenet pl. feladatok különböző szintű megoldásai
- Problémamegoldás tanítása
- Valós tartalmú feladatok, modellezési feladatok és a problémamegoldás kapcsolata
- A gyakorlás módszertanának kérdései
dr. Fried Katalin
- Hol „siklik ki”?
- Adott témát egyszer felvetünk, majd nem folytatunk, vagy teljesen máshogy
- Fogalomépítés hibái – valójában nem épül egymásra
- Spiralitás megtörése
- Egy dolog részletes végigkövetése pl. számfogalom bővítése (hogyan lehet legjobban)
dr. Korándi József
- A tananyag felépítése és az életkori/pszichológiai sajátosságok közötti viszony